۸۴ درصد از بارداری‌ها در سنین زیر ۳۵ سال است

یازار :

+0 به یه ن

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با اشاره به افزایش سن ازدواج گفت که البته ۸۴ درصد بارداری‌ها، در سن کمتر از ۳۵ سال است.

سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اصلاح دستورالعمل ها در زمینه ارتقای باروری در وزارت بهداشت اظهار کرد: دستورالعمل‌های لازم در خصوص ارتقای باروری در کشور توسط وزارت بهداشت اصلاح شده است که بخشی از این بخشنامه ها به مراقبت‌های باروری و فاصله بین بارداری ها با هدف رسیدن به جمعیت مدنظر کشور بوده است.

او ادامه داد: وزارت بهداشت بسته های خدمتی مختلفی مانند باروری سالم و مراقبت از کودکان ارائه داده است همچنین برای پیشگیری از تبعات کرونا در باروری آموزش های لازم را در مراکز بهداشتی و پایگاه های بهداشت به مادران باردار و زنانی که تصمیم به بارداری داشته در زمینه حفاظت از سلامت مادران باردار ارائه می دهد.

مقالات بیشتر:دفتر ازدواج

برکاتی بیان کرد: در شرایط کنونی نزدیک به ۸۴درصد از بارداری‌ها در سنین زیر ۳۵ سال و ۱۶درصد از بارداری نیز در سن بالای ۳۵ سال اتفاق می افتد، البته که باید سن ازدواج و فاصله تولد فرزند اول و فاصله تولد فرزند اول با دوم کاهش پیدا کند زیرا سن فرزند آوری با تغییرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افزایش پیدا کرده است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: طبق آمارهای رسمی و به طور متوسط، دختران در سن ۲۴ سالگی و پسران در سن ۲۹ سالگی ازدواج می کنند که این اعداد باید کاهش پیدا کند.

مقالات دیگر:وکیل پونک


عروسی و عزا با چاشنی مرگ و کرونا

یازار :

+0 به یه ن

رونق آیین‌های ختم در این روزهای کرونایی چالش سخت و غمباری است که باعث افزایش شیوع ویروس کرونا و تکرار جان باختن شهروندان در شهرستان بناب شده است.

خبرگزاری فارس- جاوید بنابیان: بدنبال کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کووید19 طی روزهای اخیر باعث شده مردم رفته رفته ابتلاء و شیوع به این ویروس را تمام شده تلقی کرده و به زندگی عادی خود برگردند که متأسفانه این عادی‌انگاری اگر کنترل نشود، موجب شروع پیک‌های بعدی انتشار و گسترش ویروس کرونا خواهد شد.

بر اساس این گزارش، شنیده می‌شود طی روزهای اخیر با چراغ سبز یکی از مسوولان در مسجد یکی از روستاهای اطراف شهرستان بناب مجلس ختمی برپا شده است و توجیه خانواده معزی نیز این بوده که به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌ها، نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اقدام به برگزاری مجلس ختم کرده‌اند.

اما واقعیت این است که با برگزاری هر نوع تجمع در قالب مجالس ترحیم، عروسی و مهمانی‌های فامیلی احتمال این که آمار مبتلایان بالاتر برود، متصور است، از این‌رو از خانواده‌های عزادار انتظار می‌رود تا زمان اتمام ویروس کرونا از برگزاری مجالس ختم در مساجد اجتناب کنند و متولیان امر نیز با افزایش نظارت‌های خود مانع برگزاری چنین مجالسی شوند که در صورت عدم نظارت و کنترل آنها در روزهای آتی شاهد برگزاری مجالس ترحیم در سطح وسیع در سایر روستاها و حتی شهر خواهیم بود.

مقالات بیشتر:دفتر عقد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب در این زمینه گفت: تا اعلام ستاد ملی مقابله با کرونای کشور برگزاری مجالس ترحیم در مساجد به هیچ وجه مجاز نبوده و ممنوع است.

 وحید رضایی با اشاره به احتمال بالای انتشار ویروس کرونا از طریق حضور در تجمعات، از خانواده‌های عزادار در این روزهای کرونایی خواست تا از برگزاری مجالس ختم که منجر به تجمع افراد شده و احتمال شیوع ویروس کرونا را بیشتر می‌کند، صرف نظر کنند.

وی تصریح کرد: مردم از برگزاری مجالس ختم در مساجد صرف نظر کنند تا احیاناً داغ مرگ عزیزان‌شان با داغ دیگری همراه نشود که در آن صورت تحمل مصیبت برایشان سخت‌تر خواهد شد.

این مسوول حوزه بهداشت و سلامت شهرستان با بیان اینکه مساجد شهرستان مجوز برگزاری مجالس ختم را ندارند؛ یادآور شد: هیچ مسجدی اجازه برگزاری مجلس ختم را ندارد و این موضوع به متولیان مساجد نیز ابلاغ و تأکید شده است.

رضایی بیان داشت: هنوز شهرستان بناب از لحاظ رنگبندی در شرایط نارنجی قرار دارد و هرگونه عادی‌انگاری شهرستان را به سمت موج ششم کرونا خواهد برد.

وی در ادامه تصریح کرد: تا زمانی که آمار واکسیناسیون به ۹۰ درصد نرسد، برگزاری هرگونه مجالس (ختم و عروسی) و سایر تجمعات برخلاف دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کروناست.

مقالات دیگر:روانشناس در مرزداران


پرداخت بیش از 8300فقره تسهیلات ازدواج توسط بانک تجارت

یازار :

+0 به یه ن

بانک تجارت اعلام کرده که شعب این بانک در سراسر کشور در مهرماه امسال به 8391 نفر از زوج های جوان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، این بانک در تداوم رویکرد خود برای ایفای مسئولیت های اجتماعی و تسهیل شرایط ازدواج جوانان، اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت قرار داده و بر این اساس در مهرماه امسال نیز به 8391 نفر از متقاضیان ثبت نام کننده تسهیلات قرض الحسنه ازدواج داده است. در این ماه 5805 نفر از متقاضیان نیز با تشکیل پرونده در نوبت دریافت این تسهیلات قرار دارند که پس از تکمیل مدارک و معرفی ضامنین تسهیلات فوق را دریافت خواهند کرد.

مقالات دیگر:محضر ازدواج با قیمت مناسب

از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه 50 هزار و 536 زوج جوان از تسهیلات قرض الحسنه بانک تجارت بهره مند شده اند که این تسهیلات رقمی بیش از 41 هزار و پانصد میلیارد ریال بوده است. بانک تجارت در سال 99 نیز به 89 هزار و 860 زوج جوان بالغ بر 47 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده بود.

مقالات دیگر:تشریفات مجالس شمال تهران


افزایش تبلیغات چند همسری در فضای مجازی با چه هدفی؟

یازار :

+0 به یه ن

این فرد در صفحه‌ی خود عکسی از مراسم ازدواج دومش منتشر کرده که همسر اول وی هم در آن حضور دارد. این عکس در صفحات هر دو همسر فرد مذکور هم وجود دارد.

آفتاب یزد نوشت: «چند همسری» شاید آخرین موضوعی باشد که جوانان این دوره در سیل مشکلات امروز به آن فکر کنند اما این روزها در فضای مجازی شاهدیم برخی افراد به تبلیغ آن می‌پردازند!

پیرو همین موضوع نیز پدیده‌هایی در اینستاگرام رشد کرده‌اند که تنها هنرشان چند همسری است و این افراد که دنبال‌کنندگان زیادی هم دارند معمولا روزمرگی زندگیشان را با زرق و برق فراوان به نمایش می‌گذارند! تشویق به چندهمسری و ترویج آن درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری از جوانان به‌دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی قادر به ازدواج و تشکیل خانواده نیستند چه برسد به ازدواج مجدد؛ از سوی دیگر این موضوع درست است که غیرشرعی نیست اما در جامعه امروز خارج از عرف به شمار می‌آید و از جانب بخش عظیمی از جامعه پذیرفتنی نیست. با همه این اوصاف سوال اینجاست که در چنین جامعه‌ای چرا باید تبلیغ چند همسری صورت بگیرد؟

سوابق تبلیغ چند همسری

تبلیغ چندهمسری توسط عده‌ای خاص، موضوع جدیدی نیست و از گذشته تا به امروز شاهد این نوع تبلیغات عجیب و غریب بوده‌ایم. برای مثال چندی پیش ویدئویی از یک مراسم عروسی منتشر شد که در آن خواننده‌ با لحنی تمسخرآمیز و نگاهی کالایی به زن میخواند: «مردان خدا باید چهار زن بگیرند و...» مدعوین مراسم عروسی نیز که همگی مرد بودند با دست زدن و زمزمه کردن اشعار با خواننده مجلس همراهی می‌کردند! این ویدئو تا مدتها در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشت.

 مقالات بیشتر:دفتر عقد

از سوی دیگر پیش از شیوع کرونا شاهد بودیم موسسه‌ای تحت عنوان « حیات حسنی» در قم، اقدام به‌برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های چندهمسری کرد. در تبلیغات این موسسه آمده بود که موضوع کارگاه‌های این پروژه مواردی مثل «ضرورت احیای فرهنگ چندهمسری»، «الزامات تشکیل خانواده‌های چندهمسری»، «احکام فقهی خانواده‌ها چندهمسری» و «مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری»است. بنرهای تبلیغاتی این موسسه نیز سرو صدای زیادی در فضای مجازی به پا کرد و خیلی‌ها نسبت به آن موضع گرفتند.در همان زمان یکی از مهمانان برنامه «بدون توقف» شبکه سه صدا و سیما نیز در طول برنامه بارها و بارها از چندهمسری دفاع کرد و محتوای سخنانش کاملا ترویج و تشویق چندهمسری بود. البته بعد از انتقادات حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، اعلام کرد قصد ترویج چندهمسری را نداشته، اما سخنانش از جنس موافقت ضمنی با امر چندهمسری بود.

در کنار این تلاش‌ها برای تشویق چندهمسری ویدئویی دیگر از یک مرد روحانی به‌نام ... و چهار همسرش در فضای مجازی منتشر شد که گویا همه افراد خانواده از شرایط زندگی گروهی احساس رضایت داشتند. به‌رغم این‌که سازنده این ویدئوی جنجالی تلاش کرده بود که از خانواده چندهمسری نوید ابراهیمی تصویری مثبت و شاد بسازد، اما، چون این موضوع برخلاف عرف جامعه است این ویدئو بیشتر از آن‌که زندگی گرم خانوادگی را نشان دهد، نوعی استفاده ابزاری و کالایی از زنان را در ذهن مخاطب تداعی کرد، به‌نحویکه اعتراض بخش عظیمی از جامعه را به همراه داشت.

پدیده‌های اینستاگرامی

 

این در حالی است که طی سال‌های اخیر شاهد بروز و ظهور پدیده‌هایی در اینستاگرام هستیم که به طرق مختلف با نشان دادن تجربیات زیسته خود به اشکال رویایی، به ترویج و تشویق جوانان برای پیوستن به گروه چند همسری مشغول هستند. یکی از این پدیده‌ها که به عنوان مرد دو زنه در اینستاگرام معروف شده، با تصاویری که از خود به همراه دو همسرش به اشتراک می‌گذارد در فضای مجازی غوغا به پا کرده است. گویا او اهل بوشهر است و به همراه دو همسر خود زندگی می‌کندالبته به گفته خودش هر دو همسرش از اقوامش هستند. از ازدواج اول او چند سالی می‌گذرد و او دختر کوچکی هم از همسر اول خود دارد.

این فرد در صفحه‌ی خود عکسی از مراسم ازدواج دومش منتشر کرده که همسر اول وی هم در آن حضور دارد. این عکس در صفحات هر دو همسر فرد مذکور هم وجود دارد. همسر اول این شخص در شرح عکس یاد شده نوشته وقتی کسی را که دوست داشته باشید هر چیزی که او دوست داشته باشد را شما هم دوست دارید.

همسر دوم وی نیز در واکنش به انتقادات کاربران نوشته همسر آن‌ها بدون پنهانکاری و با صداقت خواسته‌ی خود برای ازدواج مجدد مطرح کرد و او و همسر اول این مرد هم با این موضوع کنار آمدند.

از این دست صفحات و مردانی که به انحای مختلف در حال تبلیغ چند همسری در فضای مجازی هستند کم نیست!

جامعه چه می‌گوید؟

تشویق به چندهمسری درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری از جوانان به‌دلایل مشکلات اقتصادی و معیشتی قادر به ازدواج و تشکیل خانواده نیستند! حتی برای افزایش ازدواج در کشور مسئولین دست به دامن طرح‌های تشویقی شده‌اند تا جامعه از خطر کاهش نرخ ازدواج نجات دهند. در چنین شرایطی برخی افراد از چند همسری سخن می‌گویند و این موضوع جای بسی تعجب دارد! اصل این است که در جامعه امروز ما این‌گونه تحرک‌ها و اقدامات نه‌تنها مشکل ازدواج جوانان را حل نمی‌کند، بلکه آرامش را از خانواده‌ها می‌گیرد و زنان جامعه را به طرف تشکیک در بنیان خانواده سوق می‌دهد.

از سوی دیگر درحالی عده‌ای بدون شناخت از عرف و هنجارهای فرهنگی و ساختار جمعیتی کشور به‌دنبال ترویج چندهمسری در کشور هستند که موضوعات و مطالبات ساده‌ای مانند ورزشگاه رفتن زنان یا دوچرخه‌سواری آنان که هیچ تضادی با طبیعت زنان، قوانین موجود کشور و حتی با هنجارهای عرفی جامعه ندارد، به‌موضوعی لاینحل تبدیل شده است و هنوز طیف سنتی و محافظه‌کار جامعه نتوانسته نسبت به این موضوعات اندک انعطافی به خرج بدهد.

واقعیت این است که موضوع چند همسری هم با طبیعت زنان به‌شدت تضاد دارد و هم برخلاف سیاست‌های جمعیتی کشور و عرف و فرهنگ

مقالات دیگر:بهترین متخصص تغذیه تهرانپارس


دلیل جریمه‌ ترددکنندگان بین جاده‌ ای دارای مجوز

یازار :

+0 به یه ن

معاون اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی از رانندگانی که در ایام کرونا به رغم دارا بودن مجوز تردد جاده‌ای، وسیله نقلیه آنها پس از ثبت دوربین‌ها جریمه شده خواست برای رفع این مشکل به فرمانداری‌های صادر کننده مجوز مراجعه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، عین الله جهانی افزود: از مهمترین دلایل اعمال قانون و جریمه رانندگان خودروهای بین شهری و دارای مجوز تردد که مجوز آنها عمدتا توسط فرمانداری ها صادر می شود، ارسال نشدن لیست پلاک انتظامی خودروهای این رانندگان به پلیس راهور ناجا است.

وی اظهار داشت: اگر صادرکنندگان مجوز تردد خودرو که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، فرمانداری ها و ادارات پست نیز در برخی شهرهای کشور عهده داری این موضوع از سوی فرمانداری شده اند به موقع لیست های صدور مجوز تردد را آماده کرده و در اختیار پلیس راهور قرار دهند، خودروهای دارای مجوز تردد اعمال قانون نشده و جریمه ای برای آنها منظور نخواهد شد.

مقالات بیشتر:محضر ازدواج شیک تهران

معاون اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی ادامه داد: در این ارتباط برای برخی رانندگان دارای مجوز تردد بین شهری نیز که پس از خروج از استان دارای شرایط کرونایی پیامک اعمال قانون از سوی پلیس راهور ارسال می شود، به رغم کندی ارسال لیست شماره پلاک این خودروها از سوی صادرکنندگان به پلیس، اما پس از بررسی پلاک ها جریمه ای برای آنها اعمال نخواهد شد.

سرهنگ جهانی با تاکید بر اینکه اگر لیست خودروهای دارای مجوز تردد بین شهری به موقع در اختیار پلیس راهور قرار گیرد، ریالی جریمه برای پلاک خودروها صادر نخواهد شد، گفت: از رانندگان خودروهای دارای مجوز تردد و جریمه شده می خواهم تا اطمینان از حذف جریمه خود در سیستم پلیس راهور از برگه های مجوز خود نگهداری کنند.

ممنوعیت تردد کرونایی همچنان باقیست

وی درمورد آخرین وضعیت تردد بین شهری برای شهرهای قرمز و نارنجی نیز گفت: براساس اعلام قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا، ممنوعیت تردد همچنان برای ورود و خروج از شهرهای قرمز و نارنجی باقی است و تغییر خاصی ایجاد نشده و خودروهای بدون مجوز تردد اعمال قانون شده و برای آنها جریمه صادر خواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی در خصوص تمدید تاریخ وکالت های تعویض پلاک خودرو نیز گفت: با پیگیری های پلیس راهور ناجا و به منظور تسهیل خدمات نقل و انتقال و ارتقای رضایت مندی آحاد جامعه و با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا مقرر شد اعتبار کلیه وکالت نامه های نقل و انتقال در مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری خودروها برای مدت سه ماه(تا آخر آذر) تمدید شود.

وی با تاکید بر اینکه این تاریخ تمدید نخواهد شد، اظهار داشت: بدین ترتیب مدت وکالت آن دسته از هموطنانی که برای نقل و انتقال خودروهایشان در مراکز تعویض پلاک به واسطه تعطیلی و یا محدودیت های خدمات ۵۰ درصدی مراکز تعویض پلاک و دفاتر خدمات خودروئی در وضعیت قرمز کرونایی در سال جاری منقضی شده تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ اعتبار خواهد داشت.

پلیس راهور باید پاسخگوی خودروهای جریمه شده دارای مجوز تردد باشد

مدیرکل روابط عمومی فرمانداری تهران نیز در خصوص وضعیت خودروهای جریمه شده دارای مجوز تردد بین شهری گفت: اسامی پلاک خودرو های دارای مجوز تردد بین شهری در شرایط کرونایی هر روز بطور سیستمی در اختیار پلیس راهور قرار خواهد گرفت و اگر جریمه ای برای این خودروها صادر شود، پلیس راهور نیروی انتظامی باید پاسخگو باشد نه فرمانداری.

ایمان قربانی افزود: از این رو حدود سه ماه است که با هدف تسهیل امور مردم، کاهش هزینه رفت و آمد و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا، درخواست و صدور مجوز تردد از طریق سامانه صورت می پذیرد.

مقالات دیگر:باغ تالار شرق تهران


  • [ 1 ]